Interview met HR manager Saskia Hoekwater | Vitaliteit is win-win!

Posted: 9 September 2021

Ziekteverzuim is een belangrijke kostenpost voor ieder bedrijf. 1% ziekteverzuim staat bij een (middel)groot bedrijf al gauw in verhouding tot 100.000 euro aan kosten. Voorheen deden we bij Peinemann wat iedereen deed: proberen de zieke medewerkers zo snel mogelijk weer beter te krijgen. Nu verleggen we onze focus van ‘bestrijden’ naar ‘voorkomen’. Onze HR-manager Saskia Hoekwater vertelt er meer over.

“Vanuit Peinemann zijn we dagelijks actief bezig met de gezondheid van onze medewerkers. Met een continu groeiend aantal van nu zo’n 520 mensen in dienst, is dat een flinke klus. Zeker in onze branche, waar 80% van de medewerkers fysiek werk verricht. Tel daar lange dienstverbanden bij op, met een groeiend aantal medewerkers in de leeftijdscategorie 45-60 jaar, en je begrijpt dat het een uitdaging is om het ziekteverzuim laag te houden. In de branche ligt het ziekteverzuim op 5% en binnen Peinemann lukt het ons om zelfs onder de 4% te blijven.

Veel voorkomende klachten

In onze branche komen voornamelijk rug-, nek- en schouderklachten voor. Samen met onze bedrijfsarts zijn wij constant op zoek naar de oorzaken van verzuim. Naast deze fysieke klachten merken we ook dat de druk vanuit de maatschappij steeds meer burn-outklachten teweeg brengt. Ook daar hebben we veel aandacht voor.

HR én in de lijn

Die aandacht is er niet alleen bij HR. Ziekteverzuim en vitaliteit hoort namelijk ook thuis in de lijn, bij de managers. Zij zijn een belangrijke factor in het stimuleren en motiveren van medewerkers. Hiermee beïnvloeden ze de productiviteit, betrokkenheid en arbeidsethos van medewerkers en daarmee ook de vitaliteit en het ziekteverzuim.

Samen: HR, manager en bedrijfsarts

Als het dan toch niet goed gaat met een medewerker, pakken we het ziekteverzuim zoveel mogelijk samen op: HR, manager en bedrijfsarts. Met onze bedrijfsarts, André Joosten van A4 consultants, hebben we wekelijks en soms wel dagelijks contact. We kunnen snel schakelen en zo direct de juiste zorg en aandacht aan de zieke medewerker bieden. Dit vinden we enorm belangrijk.

Voorkomen!

Maar voorkomen is beter dan genezen, dus gaan we meer en meer inzetten op vitaliteit. Ik heb mij het afgelopen jaar meer en meer in het onderwerp vitaliteit verdiept en heb onlangs een opleiding gevolgd om hier handen en voeten aan te geven binnen het bedrijf. Om medewerkers veerkrachtiger en zo ook de organisatie weerbaarder te maken voor nu en de toekomst. Dit begint bij een goed plan. Je kunt niet zomaar beginnen met een vitaliteitsactie, want dan is de kans groot dat het verzandt. Draagvlak binnen de gehele organisatie is cruciaal.

Voordelen van een vitale organisatie

In dat stadium zitten we nu bij Peinemann. Ik heb al heel wat bouwstenen verzameld en breng nu de voordelen van een vitale organisatie in beeld. Bewijs is er volop vanuit diverse onderzoeken: medewerkers worden een betere versie van zichzelf, productiever en gemotiveerder, krijgen meer werkplezier en stralen dat uit naar collega’s en klanten. Het ziekteverzuim daalt, de klanttevredenheid stijgt en als werkgever word je aantrekkelijker voor potentieel nieuw personeel.

Win-win

Reden genoeg dus om aandacht aan vitaliteit te besteden. Het is echt een kwestie van win-win. Voor de medewerker, maar ook voor de organisatie. Het is geen hogere wiskunde om vitaliteit een plek te geven in je organisatie. Daar zijn talloze manieren voor.

Je kunt aanhaken bij bestaande campagnes zoals ‘Stoptober’ en bewegingsapps zoals ‘Ommetje app’.  Maar ook workshops organiseren of beweging stimuleren met het aanbieden van bijv. een sportabonnement behoort tot de mogelijkheden.  Het zou mooi zijn als medewerkers in de toekomst kunnen beschikken over een  vitaliteitsbudget, met daarin een soort a-la-carte menu waaruit medewerkers zelf kunnen kiezen waar ze het budget aan willen besteden.

Ik heb genoeg ideeën om hiermee aan de slag te gaan.

 

Wil je meer leren over de rol van gezondheid binnen Peinemann? Bekijk dan deze video: 



Overview