Interview met Joep de Groot, storingsmonteur en keurmeester bij Peinemann

Posted: 13 October 2021

Klappende hydraulische slangen, grote olielekkages, lekkende cilinders en een omvallende hoogwerker door een defecte scheefstandsmelder. Joep de Groot, storingsmonteur en keurmeester bij Peinemann, heeft het in zijn carrière allemaal al eens gezien.

“Al 13 jaar ben ik storingsmonteur en sinds 7 jaar ook gecertificeerd KOS-keurmeester (keuren onder supervisie van SGS) . Al sinds 1997 werk ik in de hoogwerkers, ruwterreinheftrucks en verreikers. Dat is nu mijn specialisme. Collega’s van andere bedrijven van Peinemann zijn op hun beurt weer gespecialiseerd in bijvoorbeeld kranen, vorkheftrucks of terminaltrekkers. Iedereen heeft zo zijn eigen vakgebied.

Vroeger & nu

Door de jaren heen heb ik machines en bijbehorende storingen aardig zien veranderen. Waar het vroeger vooral om mechanische storingen/defecten ging door onder andere slijtage, zijn het nu vaak elektronisch/elektrisch gerelateerde mankementen. Logisch ook, lang geleden was een hoogwerker kort gezegd niet veel meer dan een pomp, leidingen en wat cilinders; tegenwoordig zit hij volgebouwd met sensoren, schakelaars en een computer die dat allemaal moet managen. Daarnaast gebeurt het ook regelmatig dat een klant niet precies weet hoe een machine werkt. Ook dit is begrijpelijk; vroeger waren er maar een aantal merken/modellen en leek alles op elkaar, nu hebben we alleen bij Peinemann Hoogwerksystemen al zo’n 40 merken en 300 modellen. Uiteraard zijn wij als storingsmonteurs, maar in de eerste lijn ook de collega’s van de technische helpdesk, beschikbaar om de klant uitleg te geven.

Veiligheid, inzetbaarheid en verantwoordelijkheid

Het belang van keuren zit in drie facetten: veiligheid, inzetbaarheid en verantwoordelijkheid. Veiligheid spreekt voor zich. Gevaarlijke situaties als een klappende hydraulische slang en omvallende hoogwerker wil niemand, de gevolgen zijn niet te overzien. Keuringen en onderhoud kunnen dergelijke calamiteiten beperken door tijdig defecten en slijtage op te sporen. Het tweede facet, inzetbaarheid, is ook een logische, want iedere calamiteit of storing die je voorkomt, is winst in je stilstand. En tot slot is er de verantwoordelijkheid van en voor personen. Dat is een facet dat vaak vergeten wordt.

Medewerker zit met de ellende opgescheept

Wanneer je als werkgever namelijk niet aan je wettelijke verplichting van een jaarlijkse keuring hebt voldaan en er gebeurt wat, heeft de organisatie een probleem. Op zo’n moment zijn het bedrijf én de medewerker verantwoordelijk voor de schade. Dat beseft niet iedereen. Enerzijds ben je namelijk als werkgever verantwoordelijk voor een veilige werkomgeving voor je medewerkers. Anderzijds is een medewerker op zijn beurt ook verantwoordelijk voor het controleren van die veiligheid. Bij een calamiteit krijgt het bedrijf vaak wel een aardige boete, maar de medewerker zit met ellende van de zorgkosten en immateriële schade opgescheept. Daarom blijf ik erop hameren: laat je machines keuren!

Aantoonbaar veilig

Een keuring met onderhoud is geen enorme investering. Ik ben vaak binnen drie, drie en half uur klaar met een elektrische schaarhoogwerker .Dan is de machine gekeurd én waar nodig op kleine onderdelen zoals borgpenningen, accu, scharnieren, filters, olie en vet, onderhouden. Dankzij het feit dat we bij Peinemann expert zijn in specifieke machines, weet je ook zeker dat de keuring en het onderhoud goed gebeurt. Dat kun je dan ook aantonen als het nodig is. Voor het bedrijf, maar zeker ook voor de medeverantwoordelijke medewerkers. En gaat er toch eens iets onverwacht stuk, ben ik als storingsmonteur ook weer snel ter plaatse.”

Overview