Nieuw: Peinemann Project Logistiek I Door Jan de Boer

Posted: 9 November 2021

Binnen no time naar 85 medewerkers en hubs rond Amsterdam en Utrecht. Met het nieuwe én ervaren team van Peinemann Project Logistiek (PPL) bieden we nu ook in deze sector grote toegevoegde waarde. PPL-directeur Jan de Boer vertelt erover.

“Vorig jaar werkten mijn team en ik nog voor een concullega van Peinemann. We verzorgden de project logistiek op Schiphol. Na 18 jaar besloot ik af te zwaaien en niet veel later vroeg Peinemann of ik project logistiek binnen de Peinemann wilde opzetten. Ja, dat wilde ik wel, en ik vond ook veel collega’s van mijn team bereid om mee te gaan.

One-stop-shop

Toch vond ik het best spannend: zouden we als enigszins vreemde eend in de bijt goed passen bij alle Peinemann bedrijven? Inmiddels weet ik dat het antwoord volmondig ‘ja’ is. De samenwerking is fantastisch. We versterken elkaar en trekken samen op in projecten. Bij project logistiek komen immers ook vaak kranen, hoogwerkers en heftrucks kijken. Samen zijn we als Peinemann nog meer dan voorheen een one-stop-shop voor onze klanten.

Wat PPL doet

Wat we bij PPL doen, is het organiseren van de logistiek voor aan- en afvoer van materialen en afval bij grote binnenstedelijke bouwprojecten. PPL zorgt voor een minimalisering van vrachtbewegingen, onder meer door kleinere vrachten samen te voegen in een hub net buiten de milieuzone van de stad en deze op de juiste momenten naar de bouw te brengen met duurzame vervoersmiddelen. Grotere vrachten plannen we samen met de leveranciers strak in en begeleiden we in ‘the last mile’ waardoor we de efficiency en veiligheid vergroten.  

Ook afval

Ook het logistieke proces rondom afvalscheiding en -vervoer nemen we voor onze rekening. Samen met leveranciers kijken we naar een minimalisering van aanvoer van afval, zoals verpakkingsmateriaal, en het afval dat er dan toch komt, scheiden we en voeren we efficiënt af.

BouwBooker

Om alle logistieke bewegingen gestroomlijnd te laten verlopen, hebben we eigen software ontwikkeld, BouwBooker, een overzichtelijk en gebruikersvriendelijk ticketsysteem. Hierbij hebben we gebruik gemaakt van bestaande systemen, zoals het track-and-trace-systeem van Van Vliet.

Waar het werkelijk om gaat

Ik kan hier nog uren over vertellen. Over hoe we vooraf met de gemeente overleggen wat de aandachtspunten, geplande (weg)werkzaamheden en veiligheidsissues in de stad zijn. Over hoe we voldoen aan de vereisten van BREEAM-werken. Over hoe we ook de lift- en kraanplanningen voor lossingen verzorgen en dat we ook personeel leveren voor eenvoudige werkzaamheden zoals sjouwen en kabelgoten ophangen, alles netjes volgens de SNA-regelgeving. Maar waar het werkelijk om gaat, is dat we onze klanten ontzorgen.

Boven verwachting

Zij kunnen zich dankzij PPL op de bouwwerkzaamheden focussen. Bij aanbestedingen kunnen ze aantonen dat er maximale aandacht is voor duurzaamheid, veiligheid en minimalisering van overlast, steeds belangrijker wordende factoren in de aanbestedingskeuze van gemeenten. Wij zorgen voor de rest. Dat doen we goed, boven verwachting goed. We hadden als team natuurlijk ervaring, maar als nieuwe tak van Peinemann verwacht je wat opstarttijd nodig te hebben. Het tegendeel is waar: we hit the ground running en zijn al hard gegroeid van 30 naar 85 medewerkers. Nu we ook samenwerkingen opstarten met de grootste aannemers- en sloopbedrijven van Nederland, zal die groei alleen maar verder doorzetten.

Project logistiek heeft de toekomst

Die groei zal in een stroomversnelling raken doordat steeds meer steden ‘op slot’ gaan. PPL is er klaar voor. Als vakkundige organisatie én als onderdeel van de stabiele Peinemann We hebben alles in huis om Nederlands grootste en sterkste projectlogistiekpartner van Nederland te worden.”

 

Overview