Hoe je kwaliteit levert als logistiek dienstverlener I Door Philip van Eekelen

Geplaatst op: 9 december 2021

Peinemann staat voor kwaliteit. Maar wat betekent dat in de praktijk? We vragen het aan projectmanager Philip van Eekelen.

Wat houdt kwaliteit in jouw ogen in?

Kwaliteit is soms een redelijk ongrijpbaar iets, vind ik. Want heb je kwaliteit geleverd als de opdracht volgens specificaties is volbracht? Niet persé. Kwaliteit zit ‘m niet alleen in het gevraagde eindresultaat, maar ook in de combinatie mens/proces. Wanneer het proces soepel verloopt, je vriendelijke service krijgt en iemand proactief met je meedenkt, met uiteindelijk het verwachte óf een beter dan verwacht eindresultaat, dan ervaar je, denk ik, pas echt kwaliteit.

Waar begint kwaliteit volgens jou?

Al bij het eerste contactmoment met de klant. De planner, voorman of uitvoerder vraagt goed door naar de wensen en eisen van de klant. Hoe beter je de situatie namelijk vooraf in kaart brengt, hoe meer kwaliteit je in de uitvoering kunt leveren.

Wat heb je nodig van je klant om kwaliteit te kunnen leveren?

Zo veel mogelijk gegevens over de afmetingen en gewichten van hetgeen we moeten hijsen of verhuizen. We vragen er ook vaak foto’s bij. Als we ergens over twijfelen, bijvoorbeeld omdat we zien dat gegevens op oude tekeningen zijn gebaseerd of er nog belangrijke informatie mist, vragen we om extra informatie of onderbouwing. We willen namelijk niet op onzekere factoren afgaan en voor verrassingen komen te staan. Is er te weinig informatie voorhanden, dan gaan we zelf op locatie de situatie bekijken.

Wat is de volgende stap?

Vervolgens is het aan ons om een goed werkplan en een heldere offerte aan te leveren. Deze maken we zorgvuldig op en laten we voor de zekerheid verifiëren door een collega. Je wilt namelijk niet dat het werk straks stil ligt omdat jij iets vergeten bent te controleren.  

Dan komt het aan op de uitvoering. In hoeverre borgt Peinemann hier de kwaliteit?

In eerste instantie door de juiste mensen op de juiste plek te zetten. Niet alleen op basis van kwaliteiten, maar ook op basis van chemie in het team. Als er een goede match is met collega’s, is er meer werkplezier en loopt alles ook veel beter. Daarnaast zorgen we voor goede, gekeurde machines en materialen en voeren we op locatie dagdagelijks (veiligheids-)controles uit. Het mooie is dat soms de eisen van onze klanten ons naar een nog hoger niveau tillen. Vooral in de industrie en bij raffinaderijen liggen de veiligheidseisen bijzonder hoog.

In de ideale wereld wordt het werk exact zo uitgevoerd als gepland is. Is dit ook de werkelijkheid?

Nee, door omstandigheden kunnen plannen toch nog van de werkelijke situatie afwijken, hoezeer we dat vooraf ook proberen te voorkomen. Maar als het voorkomt, lossen we het op. Daar staan we als Peinemann om bekend. We stimuleren uitvoerende collega’s bovendien om feedback te geven aan planmakers zodat we de kwaliteit steeds verder kunnen verhogen.

Als de uitvoering klaar is, zit het werk en dan voor jou op?

Nee, na de uitvoering ontvangt de klant een factuur en ook die moet kwalitatief in orde zijn. Facturatie is dan ook een belangrijk onderdeel van ons totaalproces. Door tijdsdruk zou je dit te snel kunnen afhandelen, met fouten tot gevolg. Bij Peinemann geldt: snelheid is niet de belangrijkste factor, kwaliteit wel. En als je iets in één keer goed doet, bespaart dat juist tijd. Daarom nemen we ook bij facturen altijd de tijd voor een goede controle.

Vindt er achteraf ook een evaluatie plaats?

Ja, met grote regelmaat. Intern kijken we achteraf wat er in het gehele proces goed ging en wat er beter had gekund. Ook met de klant evalueren we vaak. Ik probeer dan steeds kritischer te zijn dan de klant. Ongeacht diens eisen, streven we bij Peinemann altijd een hoog kwaliteitsniveau na. Niet omdat de klant dat altijd eist, maar omdat we hier zelf voor staan.

Waar staat Peinemann op de kwaliteitsladder en waar willen jullie heen?

We staan zeker op een 7 en mikken altijd hoger, maar nooit behalen we een 10. Een 10 bestaat namelijk niet, kwaliteit is een eindeloze ladder, een levend iets, het kan altijd beter. Daarom blijven we kritisch op onszelf en proberen we nog verder te groeien door vaker feedback te durven geven en ontvangen. Vanuit projectmanagement proberen we dit te stimuleren en ook de directie staat hier helemaal achter. Zo zetten we iedere keer weer een klein stapje omhoog op de ladder.

Overzicht