Spijkstaal = Elektrisch rijden

Wie zijn wij?
Spijkstaal International ontwikkelt en produceert al meer dan 80 jaar elektrische voertuigen voor het vervoer van goederen en personen. Spijkstaal is sinds 9 september 2015 onderdeel van de Peinemann Mobilift Groep en focust zich sindsdien, naast de verkoop van elektrische voertuigen, ook op verhuur. Totale ontzorging op het gebied van elektrisch horizontaal transport is wat Spijkstaal haar klanten wil bieden, zowel nationaal als internationaal.

Door ontwikkelingen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaamheid, vermindering van uitstoot en de toegenomen vraag naar elektrische voertuigen, biedt Spijkstaal de oplossing binnen diverse productgroepen.

Hoe gaan wij te werk?
Vanuit Hoogvliet (Rotterdam), assembleert Spijkstaal zelfstandig en wordt er gewerkt met korte lijnen binnen de organisatie. Daardoor levert Spijkstaal een efficiĆ«nte bouwwijze en hoogwaardige kwaliteit. De productie kent veel disciplines: machinaal bewerken, lassen, lakken, assembleren en elektromontage.

De serviceafdeling staat voor u klaar om uw voertuig (op locatie) vakkundig en snel te onderhouden en eventuele problemen op te lossen; periodiek of bij eventuele storingen. U heeft hierdoor te allen tijde en tegen lage kosten, een veilig en optimaal werkend voertuig tot uw beschikking.  

Waar staan wij voor?
Bij Spijkstaal staan veiligheid, kwaliteit en milieu centraal. Sinds 2009 beschikt Spijkstaal over het ISO 9001 certificaat. Deze norm controleert/beheert niet alleen de bedrijfsprocessen,  maar gaat ook uit van analyse/review op alle niveaus. 

Geschiedenis van Spijkstaal

van Elektro B.V. naar International B.V.

1938 Oprichting Spijkstaal Elektro B.V.

Gerrit Neuteboom startte met het bouwen van stalen langbouwwagens vanuit Spijkenisse, hiervan is ook de naam afkomstig. 'Spijk' van Spijkenisse en 'staal' van de stalen landbouwwagens.

1955 Opkomst in detailhandel en industrie

Er werden elektrowagens gemaakt voor de bezorgende detailhandel. In een topjaar verkochten we wel 1200 stuks van deze bestelwagens. We maakten de onderstellen (chassis), de elektrische aandrijving en de carrosserie. Ook in de industrie werden de Spijkstaal voertuigen steeds vaker ingezet voor het intern transport. Voornamelijk door de eenvoudige bediening, weinig onderhoud en duurzaamheid.

1956 Voorwielaandrijving met 'autostuur'

Alle elektrische wagens kregen een andere voorpoot met aandrijving met een 'autostuur'.

1970 Nieuwe fabriek in Hoogeveen

De nieuwe fabriek werd gebouwd voor fabricage van rijdende winkels, de welbekende SRV-wagens. Spijkstaal bouwde deze SRV wagens helemaal zelf, inclusief carrosserie.

1985 Spijkstaal brandweerwagens

In Hoogeveen werd gestart met het opbouwen van brandweervoertuigen. Spijkstaal leverde hier maatwerk, aangezien geen enkele brandweerwagen hetzelfde was.

1988 Innovatieve voertuigen

De platformwagens en de trekkers werden vernieuwd; vooral in vormgeving en verbeterede techniek. Veel aandacht werd besteed aan ontwikkeling, voornamelijk voor de trekkers in bloemenveilingen.

1995 Samenwerking met overheid en Volkswagen

In opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat worden er praktijkproeven gestart met 12 elektrische Volkswagen Caravelles.

2005 Uitbreiding door samenwerking

Door verschillende samenwerkingen, worden er diverse technische projecten binnengehaald. Voor de firma Van Gansewinkel bouwt Spijkstaal elektrische vuilperswagens en voor de gemeente Capelle a/d IJssel elektrische parkshuttle busjes, die zich zonder bestuurder verplaatsen met een snelheid van 40 km/uur.

2015 Nieuwe start, nieuwe naam

Spijkstaal International B.V. is onderdeel geworden van de Peinemann Mobilift Groep en focust zich sindsdien, naast de verkoop van elektrische voertuigen, ook op verhuur.