Home Projecten Een half miljoen kg CO2-besparing

Een half miljoen kg CO2-besparing

Van een mooie opdracht naar een geweldige uitdaging. Zo startte drie jaar geleden onze relatie met Tata Steel. Wat relatief klein begon, werd al gauw groots en complex. Muziek in de oren van Peinemann! Het klapstuk: een serie elektrisch aangedreven 26,5 t/m 30 tonners.

“We zijn klein begonnen met enkele heftrucks en namen al snel een grote partij over van een andere leverancier”, begint Dick van den Burger, Adjunct Directeur bij Peinemann. “Dat was niet eenvoudig, zeker niet in coronatijd, maar het lukte. Daarna kwam de grootste uitdaging, de elektrificatie.” Tata Steel legde namelijk direct een milieuvraagstuk op tafel en wilde versneld overgaan naar elektrisch aangedreven materiaal.

“Bij Peinemann hebben we al veel ervaring met elektrificatie”, gaat Dick verder. “Tien jaar geleden investeerden we al fors in deze technologie, ook bij zwaardere machines. We hadden dus alle nodige expertise in huis. De grootste uitdaging zat bij deze opdracht echter in de combinatie van eisen. Er waren namelijk elektrische vervangers nodig voor de diesel aangedreven dertigtonners die de staalfabrikant 24/7 in zijn fabriek gebruikte. Doordat de werkplek binnen was, was een compacte afmeting van de machine een belangrijke eis. Dit zorgde dus voor een driedubbele uitdaging: de elektrificatie van een 24/7 inzetbare machine met grote capaciteit en compacte afmetingen.”

Op zoek naar leverancier

Zo’n machine bestond nog niet. Dus maken we hem, zo redeneren we bij Peinemann. Dat vergde echter een uitdagende zoektocht naar een fabrikant die deze uitdaging samen met ons wilde aangaan. “Maar ik had er vanaf het begin vertrouwen in dat het mogelijk was”, vertelt Dick. “De techniek was er, wist ik uit ervaring, maar nu moesten we die nog in de juiste maatvoering zien te krijgen en 24/7 inzetbaar.”

‘Het is gelukt’

Via ons goede netwerk kwamen we uit bij MKF in Duitsland. Zij hadden een bestaand concept dat samen met de kennis van de opdrachtgever en Peinemann verder werd doorontwikkeld tot een elektrisch aangedreven dertigtonner die aan alle eisen voldeed. “Die eisen waren zeker uitdagend”, beaamt Haico Blom, namens MKF. “Met name de combinatie van elektrisch en compact. Maar het is gelukt. We hebben de lengte kunnen terugbrengen naar 3980 mm en de breedte naar 1900 mm. De aandrijving moest 80 volt zijn, maar wij zijn eigenwijs en maakten er 96 volt van.”

Elektrisch hydrostatisch aandrijfsysteem

“Dat konden we dankzij ons gepatenteerd elektrisch hydrostatisch aandrijfsysteem”, vult Haico’s collega Jan van Berne aan. “Dit systeem maakt de machine ook heel wendbaar. Er zitten namelijk meerdere motoren op één tandwielkast en al het vermogen kan in hydraulische energie worden omgezet en naar één rijwiel worden gestuurd. Hierdoor kan de dertigtonner op de plaats draaien. De speciaal gekozen staalcilindrische (cushion) banden zijn daar bovendien perfect geschikt voor.”

Overige specificaties

Peinemann accountmanager Arjan Koerse legt uit dat de MKF-machines, naast deze technieken, ook van allerlei andere eigenschappen werden voorzien. “Wisselbare accu’s bijvoorbeeld, zodat de machine 24/7 inzetbaar is. Hier werden bovendien speciale laders voor ontworpen. De MKF’s zijn daarnaast op verzoek van de opdrachtgever uitgerust met een geklimatiseerde cabine en de best mogelijke ergonomische stoelen voor de hoogst haalbare ergonomie voor de chauffeur. Ook werd er een speciaal attachment voor de specifieke hefwerkzaamheden ontworpen en er zijn technologische innovaties geïntegreerd, zoals een high end volgsysteem, birdview camerasysteem en lastbeveiligingssysteem.”

Vechten om een elektrische

Dit alles is in een bijzonder korte periode ontwikkeld. Binnen een paar maanden konden de eerste elektrische 26,5 en 30T machines bij MKF besteld worden. Alle ervaringen zijn sindsdien in de nieuwe versies verwerkt, waardoor de MKF steeds verder geoptimaliseerd wordt. Arjan: “De chauffeurs moesten eerst even aan het idee van een elektrische heftruck wennen, maar inmiddels weten ze de MKF’s goed te vinden. Ze zijn er blij mee.”

Deutsche gründlichkeit

Inmiddels rijden er al 11 van deze elektrische MKF’s bij de opdrachtgever rond en er komen er nog 3 bij. Planmatig onderhoud wordt door Peinemann steeds in goed overleg met de opdrachtgever ingepland zodat de machines zo optimaal mogelijk ingezet kunnen worden. “En dat is écht optimaal”, benadrukt Dick. “De machines rijden ruim vierduizend uur per jaar. Dat is echt ongelofelijk veel. Maar ze kunnen het aan. Dit is echt een staaltje Deutsche gründlichkeit, het zijn machines met een enorm hoge kwaliteitsstandaard.”

Besparing

Het doel van de opdrachtgever om met deze machines bij te dragen aan een gezonder en duurzamer bedrijfsproces is behaald. Arjan maakt het concreet: “De diesel aangedreven machines verstoken per etmaal 38 liter diesel per stuk. Doe dat maar eens maal 365 dagen. Dan heb je het over 13.870 liter brandstof die jaarlijks per machine wordt uitgespaard. Doe dat keer 15 machines en je zit aan ruim 210.000 liter diesel. Dat staat gelijk aan een emissie van ruim 678.300 kgCO2.”

Klaar voor andere branches

Behalve de zware elektrische MKF-machines levert Peinemann bij Tata Steel inmiddels ook tal van andere machines. Van kleine veegmachines en stapelaars tot zware haventrucks en verreikers en alles er tussenin. Dick: “We hebben nu alles bij elkaar zo’n 80 machines geleverd en er komen er nog 20 aan. Het is een fantastische opdracht en een heel fijne samenwerking. Plus we hebben er extra expertise mee opgedaan. De MKF’s die nu in de staalindustrie rijden, kunnen ook een mooie oplossing zijn voor andere branches, waaronder de automotive.”

“Bij Peinemann hebben we al veel ervaring met elektrificatie”

Dick van den Burger

Onze projecten

Lees welke projecten we realiseerden voor onze klanten.