Home Opmerking of klacht

Melding maken

Groei zit in ons DNA.

  • Persoonlijk contact

  • Binnen twee weken reactie

Opmerkingen en klachten kunnen door middel van het formulier ingediend worden.

Procedures

Wanneer we uw opmerking of klacht ontvangen, registreren we deze direct en starten we het onderzoek. Binnen twee weken kunt u een eerste reactie van ons verwachten. We streven ernaar om binnen vier weken met een oplossing te komen. Als er meer tijd nodig is, laten we u dat binnen deze periode weten en geven we een nieuwe termijn aan.

Na de definitieve afhandeling van uw opmerking of klacht ontvangt u een verslag per post of e-mail. We behandelen uw opmerking of klacht altijd vertrouwelijk. Bent u niet tevreden met de geboden oplossing? Dan kunt u uw opmerking of klacht voorleggen aan een onafhankelijke derde partij. Uw opmerking of klacht wordt gedurende twee jaar bewaard.

Opmerking of klacht

  • Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier

Klokkenluidersregeling

 

Waarom een klokkenluidersregeling?

Het is van groot belang dat iedere medewerker zich vrij voelt om (vermoedens van) misstanden, onregelmatigheden of mogelijke schendingen van wetten en regels te melden. De klokkenluidersregeling biedt een duidelijke en veilige structuur voor het doen van meldingen en beschermt de melder tegen mogelijke negatieve gevolgen. Zo draagt deze regeling bij aan een open en veilige organisatiecultuur waarin medewerkers zich betrokken voelen bij en zich verantwoordelijk voelen voor onze organisatie.

 

Wat houdt de regeling in?

De klokkenluidersregeling is gebaseerd op de vier “W’s”:

  1. Wie: Iedereen die werkzaamheden verricht voor onze organisatie kan een melding doen. Dit omvat werknemers, ZZP’ers, stagiaires, vrijwilligers en overige opdrachtnemers.
  2. Wat: Meldingen moeten betrekking hebben op ernstige misstanden of schendingen van zwaarwichtige regelgeving die een breder maatschappelijk belang raken. Denk hierbij aan: Overtredingen van wet- en regelgeving, inclusief Europese regelgeving. Gevaren voor de volksgezondheid, veiligheid van personen of aantasting van het milieu. Ernstig onethisch of onbehoorlijk gedrag dat het goed functioneren van de organisatie ondermijnt.

    Het is belangrijk dat meldingen niet gaan over persoonlijke conflicten of situaties zonder bredere maatschappelijke gevolgen. Voor dergelijke zaken bestaan andere protocollen, zoals het Protocol (On)gewenst Gedrag.

  3. Waar: Meldingen kunnen zowel bij de vertrouwenspersonen als bij een externe bevoegde instantie worden gedaan. De keuze ligt bij degene die de melding doet.
  4. Welke bescherming: De regeling waarborgt dat meldingen vertrouwelijk worden behandeld en dat melders beschermd worden tegen negatieve gevolgen.

Deze regeling voldoet aan de eisen die gesteld worden in de Wet bescherming klokkenluiders. Meer gedetailleerde informatie over deze punten is te vinden in de bijgevoegde regeling.

 

Wat betekent dit in de praktijk?

Het is belangrijk om kennis te nemen van de klokkenluidersregeling en deze te gebruiken wanneer er vermoedens zijn van een misstand. De regeling biedt duidelijke richtlijnen voor contactinformatie en ondersteuning.