Home Projecten Hijsplannen: Van ingewikkelde tekening naar duidelijke uitleg

Hijsplannen: Van ingewikkelde tekening naar duidelijke uitleg

In de rubriek ‘uitgelicht’ praten we met collega’s die zich dag in dag uit, inzetten voor ons familiebedrijf. Want hoe is het om te werken bij een logistiek dienstverlener? En bij een familiebedrijf?

Een korte introductie. Sinds 1954 houden wij ons bezig met de verhuur van heftrucks. Nu, anno 2023, zijn we uitgegroeid tot een bedrijf van formaat. Zelf noemen we het een one-stop-shop voor horizontaal en verticaal intern transport. We zijn expert in het draaiende houden van interne logistieke processen binnen de bouw, haven, industrie en logistiek. Dat doen we samen met meer dan 1000 collega’s en 5000 stuks equipment in de verhuur.

Ik, Marlies Prins van de afdeling Marketing en Communicatie, hoor regelmatig klanten en collega’s praten over hijsplannen. Maar wat is nou een hijsplan en waar moet dat aan voldoen? Om dat uit te zoeken ga ik in gesprek met Stephen Ignacio, Hoofd Engineering, en Machiel Hoogenboom, Salesengineer.

 

Voor degene die niet weten wat een hijsplan is, kun je dit kort uitleggen?

“Een hijsplan is een soort stappenplan waarin alle voorwaarden staan om een hijsopdracht uit te voeren. Het is een stuk voorbereiding, de opdracht en de documentatie van de hijsklus. Onderdeel van het hijsplan is de hijstekening en dat is wat wij maken. Op zo’n tekening zie je de omgeving en de hele hijsoperatie om te bepalen hoe de hef- en hijsactiviteiten gedaan moeten worden. De tekening bestaat altijd uit een boven- en zijaanzicht.

Oké, wanneer gaan jullie tekenen, wat heb je daarvoor nodig en wie zijn erbij betrokken?

“Wij krijgen de opdracht meestal van de projectengineers; zij hebben de contacten met de klanten. Als een klant vraagt om een hijsadvies gaan zij naar de locatie voor een werkopname waar ze zoveel mogelijk informatie verzamelen. Zij bekijken de last, de afmetingen, de massa en mogelijke positie van de kraan. Vaak geven ze al een voorzet voor de kraan die ingezet kan worden en soms zoeken we dat zelf uit. Alle informatie geven ze aan ons door en dan gaan wij rekenen en tekenen”.

Ziet er best ingewikkeld uit zo’n tekening. Wat zie ik allemaal?

“Natuurlijk de gegevens van de klant en de gegevens van de kraan die ingezet wordt. Om het bovenaanzicht van de hijsklus inzichtelijk te maken, hebben we vaak een plotplan. Daarop zie je de ondergrond van bijvoorbeeld een fabriek waar een last gehesen moet worden. Als er geen plotplan is, gebruiken we een satellietfoto. Op het bovenaanzicht tekenen we de positie van de kraan en de afmetingen van de stempelschotten in, de last en de locatie waarnaar gehesen moet worden, de lastroute en de vlucht. Dat is de afstand van het hart van de kraan tot het hart van het object. Dan heb je ook nog het zijaanzicht op de tekening. Daarop is de kraan getekend inclusief alle hijsgereedschap die nodig is om de last te hijsen. Ook zie je een aantal tabellen zoals een windkrachttabel, zodat je weet tot welke windkracht je het werk veilig kunt uitvoeren en een tabel met capaciteit van de kraan, maximum laadgewicht en nog meer cijfers”.

Daar komt veel bij kijken en klinkt ingewikkeld. Hoe bespreken jullie dit met de klant?

“Na al het rekenen en tekenen gaat de tekening voor controle terug naar degene die het heeft aangevraagd. Bij ons is dat meestal de projectengineer. Die bespreekt alles met de klant, zodat deze weet hoe de hijsklus op een veilige manier kan worden uitgevoerd. Vervolgens kun je het er met de klant nog over hebben waar je extra op moet letten zoals de stempeldruk. Dat is de maximale druk op een bepaald stuk grond waarbij rekening gehouden wordt met bijvoorbeeld ondergrondse leidingen. Als die er zijn, bekijken wij hoe we de druk kunnen verminderen door de inzet van grotere stempelschotten. Uiteindelijk is het de klant die akkoord geeft op het hijsplan”.

Zijn er verschillende soorten hijsplannen met andere regels van toepassing? En maakt het dan nog uit of je een hijsplan maakt voor de bouw, haven, industrie of logistiek?

“Goede vraag! Nee, in de basis zijn de tekeningen hetzelfde. Het zijn meer specifieke wensen van een klant die om een ander soort hijstekening vraagt”.

Kun je daar een voorbeeld van noemen?

“Ja natuurlijk. Dan gaat het om bijvoorbeeld hoogterestricties bij vliegvelden in verband met de radarsystemen of om de capaciteitseisen. Meestal houden we een capaciteit van 90% aan. Met capaciteit bedoelen we het maximum aan gewicht wat gehesen mag worden. We rekenen dan met 10% onder dat maximumgewicht. Sommige klanten willen een belasting van 80% of minder. We krijgen hebben ook klanten die een ander soort hijsplan vragen in verband met de toelaatbare gronddruk”.

Wat is voor jou het meest essentiële onderdeel als je een hijsplan maakt?

“Voor mij is dat de tekening. Het hijsplan is meer een hijsdossier waarin alles zit om de klus uit te voeren. Daar kan bijvoorbeeld een taak-, risicoanalyse in zitten, veiligheidseisen, maar er kan ook een transportplan in zitten”.

Oh, wat is een transportplan?

“Stel dat je een groot transport hebt waar op de route obstakels zoals verkeersborden in de weg staan, dan maken we daar een tekening van; dat heet de transporttekening. Op die tekening zie je een vrachtwagen met een object en alle afmetingen en je ziet wat er langs de route tijdelijk verwijderd moet worden. Voor het verwijderen van de borden schakelen we een bedrijf in die dat regelt”.

Heb je voor alles wat je hijst een hijsplan nodig?

“Nee, zeker niet. Voor de meeste dingen heb je geen hijstekening nodig, maar we krijgen steeds vaker de vraag om er een te maken. Het is ook afhankelijk van de klant. Er zijn regels wanneer een hijstekening verplicht is. Als je bijvoorbeeld over live equipment (equipment die nog in werking is zoals draaiende pompen of leidingen waar product doorheen stroomt) gaat hijsen of als de last zwaarder is dan tien ton, maar er zijn ook klanten die willen voor alles een hijstekening. Dan is het meer voor de veiligheid”.

Ik heb weleens gelezen dat een hijsplan gecontroleerd wordt door derden. Is dat met jullie hijsplannen ook zo?

“Bij complex hijswerk of als er een risico is laten we het controleren door derden, anders niet. Bij complex hijswerk is het fijn als een derde partij met een frisse en kritische blik meekijkt”.

Wat is dan complex hijswerk?
“Dat kunnen verschillende situaties zijn. Het is complex als je boven een bepaalde capaciteit gaat hijsen. Het kan ook zijn dat je een object met drie kranen gaat hijsen of het zwaartepunt is niet bekend. Als je vervolgens het object ook nog wil draaien, kantelen en neerzetten, dan is het wel complex”.

Wat doen jullie nog meer naast hijsplannen? 

“Zoals we net aangaven, maken we ook transporttekeningen en we tekenen plannen voor hoogwerkers, steigers en hangbruggen. En voor Peinemann Equipment maken we tekeningen voor de bundeltrekkers”.

En wat is mij het meeste opgevallen na het gesprek met de ‘engineers’?

Ik ben tijdens het gesprek veel te weten gekomen over hijsplannen en -tekeningen. Het lijkt heel ingewikkeld, maar als je met de juiste mensen aan tafel zit, laten zij je zien dat het allemaal niet zo moeilijk is. Natuurlijk kan ik na dit gesprek zelf geen hijsplan tekenen, maar ik kan deze nu wel lezen. Mijn les: ingewikkelde materie kun je relatief simpel maken, als je de juiste mensen opzoekt.