“Samen met Peinemann een mooi kunstwerkje neerzetten”, dat is op dit moment de belangrijkste focus van Roy Tijssen van projectontwikkelaar Van Wijnen. En dat doen we samen ook. Van Wijnen bouwt het nieuwe treinstation in Ede en Peinemann werkt mee aan de realisatie van de nieuwe perronoverkapping. Het project trekt veel bekijks.
Voor de bouw van het nieuwe stationsgebouw werkt Van Wijnen voor de hijswerkzaamheden samen met zijn huisleverancier. “Maar het hijswerk voor het perron is echt specialistisch werk. Daar hebben onze leveranciers de kranen niet voor”, aldus Roy. “Peinemann wel. In de tenderfase zijn we met hen en nog een andere partij in gesprek gegaan. Peinemann kwam uiteindelijk met het beste voorstel en viel ook op door zijn proactieve houding en teamspirit. Ze begrijpen dat je een project als dit alleen samen voor elkaar kunt krijgen.”
Vanaf het ontwerp betrokken
Die samenwerking begint al in de ontwerpfase. “Je moet dan al nadenken over hoe je onderdelen gaat oppakken en verplaatsen. De constructie moet verplaatsbaar zijn, maar ook sterk genoeg voor de krachten die tijdens het transport op de verbindingen komen te staan. Peinemann denkt hierin continu mee. Dit is geen partij die zegt ‘ontwerp maar en we pakken het wel op’ om dan later te concluderen dat het niet kan. Peinemann is een samenwerkingspartner die meedenkt van het ontwerp tot en met het vertrek van de hoogwerker van het perron.”
Uitloop was geen optie
Na twee jaar voorbereiding was het onlangs zover, de eerste constructiedelen werden op hun plek gehesen. “De houten constructie-elementen moesten over het spoor heen geplaatst worden en dus werd het treinverkeer 76 uur stilgelegd. Uitloop was geen optie, station Ede is een te belangrijk knooppunt. Vooraf kwam Peinemann met een vrachtwagen of dertig de kraandelen brengen. De kraan is in drie dagen opgebouwd en vervolgens konden we drie dagen hijsen. Alles is binnen de gestelde tijdspanne gelukt.”
Gewoon kicken
De werkzaamheden bleven niet onopgemerkt. Roy: “Van ’s ochtends vier tot ’s avonds twaalf uur stonden er mensen te kijken naar het hijswerk. Continu was er publiek. De gemeente had er zelfs een koffiecorner voor neergezet en ook de tv was aanwezig. Dat was gewoon kicken. Je voelt dan niks anders dan trots om hier deel van uit te maken. Later plaatsten we er ook beelden van op LinkedIn en het ontplofte werkelijk van de reacties. Zo bijzonder vindt iedereen het.”
Nog beter doen
Er zijn nu 13 van de 23 grote constructiedelen geplaatst. “De volgende 10 zijn binnenkort aan de beurt. Dit keer gaan we het nog beter doen”, vertelt Roy. “Het is super gelopen hoor, de eerste keer, maar we liepen nog wel tegen kleine problemen aan. We hadden bijvoorbeeld onderschat hoezeer twee kranen invloed op elkaars draaibereik zouden hebben en er ging een cilinder kapot, waar geen reserve-exemplaar van aanwezig was op de locatie. We hebben alles samen geëvalueerd en Peinemann pakt de verbeterpunten heel goed op.”
Weer Peinemann
Met vertrouwen gaan we dus de tweede helft van het project tegemoet. “En eventuele projecten daarna”, vult Roy aan. “Als er opnieuw een project met speciaal hijswerk voorbij komt, zullen we hierover zeker met Peinemann in gesprek gaan.”
“Samen met Peinemann een mooi kunstwerkje neerzetten"
Lees welke projecten we realiseerden voor onze klanten.