Home Projecten BAM vertrouwt logistiek toe aan Peinemann

BAM vertrouwt logistiek toe aan Peinemann

Op de bouwplaats van vroeger werden alle eindproducten op het project gerealiseerd. De materialen werden los aangevoerd door achtereenvolgens de heier, de wapeningsleverancier, de betonmixer en ga zo maar door. Tegenwoordig gaat het heel anders. Nu wordt er veel met halffabricaten gewerkt en komen constructieonderdelen kant-en-klaar aan. “Dat betekent wat voor onze logistiek”, zegt Frans Quataert, bouwplaatsmanager bij BAM.

BAM, Bataafse Aannemings Maatschappij, is een grote speler in de Nederlandse bouwsector. Het bedrijf is actief in bouw, infrastructuur, vastgoedontwikkeling en techniek. Het aantal gebouwen waarin geprefabriceerde onderdelen, zowel bouw als installatietechnische onderdelen, worden gebruikt, of zelfs volledig in prefab beton wordt uitgevoerd, neemt toe”, legt Frans uit. Dat Waar we voorheen bouwmaterialen naar de bouwplaats transporteerden en die op de locatie verwerkten tot een eindproduct, moesten er nu prefab halffabricaten vervoerd worden. Dat is veel complexer qua afmetingen en gewicht, dus vergt ook meer organisatie en hijsvermogen.”

Doen waar je goed in bent

Al gauw zocht BAM partijen die hen in het transport konden ondersteunen. “Logistiek is niet onze core business, je moet doen waar je goed in bent. Peinemann is goed in logistiek en kan in alle logistieke componenten voorzien. Er zijn natuurlijk meer op logistieke dienstverlening georiënteerde  bedrijven, maar die hebben vaak één focusgebied. Dan missen er onderdelen die je nodig hebt om volledig ontzorgd te worden. Peinemann is actief in alle logistieke activiteiten, heeft een compleet assortiment en bezit de expertise om ons van advies te voorzien.”

Is het te transporteren?

Dat advies vraagt BAM soms al in de tenderfase van een project. “Wij leggen ons als bouwer vast op de kwaliteit van de producten die we onze potentiële opdrachtgever beloven. Dan moet je ook zeker weten dat wat je ontwerpt, ook op de bouwplaats geleverd kan worden. Daarin vragen wij Peinemann ons adviseren. Is het te transporteren? Hoe kunnen we dat zo efficiënt mogelijk doen? En wat kost dit?”

Peinemann begrijpt de belangen

Vooral bij hoogbouw zijn de uitdagingen groot. “Vooraf moet je bijvoorbeeld een goede inschatting maken van de capaciteit van je liften en kranen. Als je daarin verkeerde keuzes maakt, bijvoorbeeld door een te lichte kraan te kiezen voor het werk, heeft dat grote invloed op het bouwproject. Peinemann begrijpt de belangen, geeft goed advies en behoedt ons soms voor verkeerde besluiten.”

Vertrouwen op expertise

BAM heeft in haar projecten natuurlijk ook te maken met diverse toeleveranciers. “Pasgeleden hadden we 270 buizen van veertig meter lengte nodig midden in de stad Rotterdam. De ene partij zei ‘dat kan wel’, de andere zei ‘dat kan niet’. Op zo’n moment bellen we Peinemann. Met hun expertise kunnen zij het uitsluitsel geven waar wij op kunnen vertrouwen.”

Omgevingsmanagement

Frans noemt niet voor niets een voorbeeld in een drukke binnenstad. “Gemeenten stellen steeds strengere eisen aan het transport van onze bouwprojecten. Je kunt niet meer zomaar een hoop werkbusjes in de straat zetten en aan de slag gaan. Tegenwoordig moet je aan omgevingsmanagement doen om zoveel mogelijk overlast te beperken. Voor de aanvoer van de bouwmaterialen vraagt dit om extra organisatie van het transport. Peinemann speelt daarin een grote rol.”

De sleutel

Die rol zal alleen maar groter worden, verwacht Frans. “Modulair bouwen neemt een vlucht. Dat vereist steeds meer groot equipment transport. Samen met de scherpere transport- en omgevingseisen zorgt dat voor uitdagingen. Maar als je dat als bouwer goed weet te organiseren, kun je de meest complexe projecten aan. In de organisatie ligt de sleutel naar de oplossing. En daar hebben we gespecialiseerde partijen in kranen en transportmiddelen voor nodig. Peinemann bezit de combinatie van die twee. Het mooie is dat ze bovendien een reserveringssysteem hebben ontwikkeld waarmee transporten strak georganiseerd kunnen worden in tijdslots. Precies wat we nodig hebben.”

Eén tip

Frans is dus dik tevreden over de samenwerking, maar heeft nog wel één tip: “Peinemann is heel gedreven en dat is goed, maar ze willen soms teveel tegelijk. Je kunt soms beter iets in vijf kleinere stappen aanpakken dan alles in één grote stap te willen oplossen. Je kan de olifant beter in plakjes opeten dan in één keer doorslikken.”

“Dat betekent wat voor onze logistiek”

Frans Quataert

Onze projecten

Lees welke projecten we realiseerden voor onze klanten.